Dva pisma

… ali pisma sa pečatima nepoznatih
gradova – mučnih daljina, kroz koje
samotnici govore, u nadi da ih čujemo
šta su? O nezajažljiva belino papira,
da li su tvoja slova istina, ili još
strašnije odjekivanje tuđine? Pisma –
vi laži o blizini onih koji se vole!

Darinka Milanković
Zmaj Jovina 29 baraka br. 18
Kragujevac
Yugoslawia

Beč 14. juni ‘70


Draga moja mama Snežo Rajko Jaso i Zago tj. ako je Zaga još uvak kod vas
mogu vam reći da sam srećna! sada sam s mužem i sve je okej
inače u Pančevo sam stigla u petak veče a u subotu sam išla sa svekrvom u Beograd i puno stvari mi je kupila dobila sam Maksi mantil s kapuljačicom cipele od antilopa na pertlanje “Šiz” sto posto tašnu isto od antilopa komplet nežno lila boje bermuda pantalone duge plišane crne FARMERKE suknju od braon pliša i prslukletnju haljinu s dugom divnom kragnom 3 para čarapa – mini hop venac i veo za venčanje roze spavaćicu na cvetiće zlatan prsten s likom kenedija burmu minđuše lanac sa srcem. Minđuše i lanac su iz Beča zlatnog pauka na mreži sve je to koštalo preko 200 000 din. kako sam izračunala.
Što se tiče Muža on voli da se puno šminkam nosim mini midi maksi a posebno vruće pantalonice ustvari on želi da se oblačim kako se meni dopada puno je Dobar fin ni malo se ne kajem što sam se udala za njega samo mi pada teško kad se setim vas.
Snežo nemoj molim te da dolazi do sukoba između tebe i Mame jednog dana biće ti sve to teško. Uostalom kada se budeš udala Snežo ja se ne kajem baš ni malo ustvari srećna sam osećam da puno vredim a on me neizmerno ceni i nežan je stvarno se nisam nadala ničeg ovoliko lepog teraj tvog peru dođavola kad bi videla stav mog Zorana prema meni ti bi plakala.
Zoran i ja treba da dobijemo zajedničku sobu a sutra počinjem da radim u istom hotelu s njim Ali šta ću raditi neznam Mama sad ću vam objasniti kakve Zoran i ja imamo namere Ovde ćemo raditi da nešto zaradimo da prođemo a za jedno god. dve vratićemo se za pančevo i živećemo tamo ali odvojeno od njegovih roditelja a to se i meni sviđa možda ćemo za Kanadu ako ne u Pančevu ću raditi kao frizerka jer njegova sestra ima salon Ona je isto ovde s mužem zove se Jela a muž Mika oni me puno vole i cene jer im je zoran pričao o meni
mogu vam reći da sam veoma srećna a to isto i on želi da uvek budemo srećni Mama ovo je veoma veliki grad ima svega i podzemnu železnicu poslala sam vam i razglednicu sa Južne stanice.
Snežo život je gorak ali kada je Lep onda je stvarno divan imam volje za sve imam novac ponela sam oko 700 Šilinga to je otprilke 90 hiljada
Dragi moji ko vas za mene pita vi mu pročitajte pismo kasnije ću se javiti ali obavezno mi odmah odgovorite pozdravite tetka Malvinu olgu ujnu ljilju tijanu a vi primite puno poz od vaše Verice i Zorana takođe od Jele i njenog muža a jasu poljubite tetkinu žabu

dragi moji ovo vam pismo nisam poslala pa sam uzela drugi papir i sastavila sa ovim da sve zajedno pošaljem kad već nisam odmah danas je Drugi dan kako radim u kuhinji spremam salatu ali sve je automatizovano prva Plata biće mi 70 hiljada jer će mi nešto odbiti za lekarski pregled.
dobila sam i stan u njemu sam sama jer Zoran i ja još nismo venčani vi to znate treba dokumenta da prevedemo na Nemački jezik Kuma će nam biti jedna austrijanka a ona je veoma prijatna Stanujem u hotelu na drugom spratu a u susednoj zgradi Zoran U istom hotelu i radim samo u Prizemlju radno vreme mi je od 7 ujutru do 4 popod. i imam četiri obroka doručak u 7 užinu u 13 h a večera od 5-8 uveče u tom intervalu hrana je odlična i osećam da ću se ugojiti a moj Muž kaže da nebi voleo da se ugojim.
S nežo ovde je banja svako popodne se doteram i odlazim na Prater a tamo su Jela Mika i njihova devojčica jer je na raspustu pa je došla malo kod mame Ja njoj dođem Ujna.
Kao što vidite sve je odlično a što se tiče mog stana imam krevet 2 stolice puno plakara i vešalica kupatilo sunđer labavo i tuš dragi moji nemojte da se sekirate imam poso hranu i stan prema tome nema zime sav novac mogu da čuvam i da se oblačim Zoranova plata je 140 000 trošim jer mi je potrebna pegla rešo za kafu čaše šoljice veš cipele i njemu i meni
snežo srećna sam svi nam zavide ovde ima puno jugoslovena šveđanki i još da vam ne nabrajam Mama budi mi Srećna kao što sam i ja i nemoj da plačeš a ako suze liju neka to budu radosnice to isto kažem i zagi i sneži i rajku i maloj tetkinoj jasi teta može da Zaplače samo kada se seti jase te male žabe što je umaela uvek da mi postavi milion pitanja mama dobila sam suknju bluzu i radnu kecelju to mi oni i peru i peglaju nije to kao u Jugi kad treba da se zaposliš moraš čitavu biografiju života da doneseš ovde tebe mole a ne ti njih
u septembru ćemo doći Zoran i ja i proslaviti pošteno sve ovo ovu moju sreću podelićemo skupa mama puno poz. Ujka Tiku ljilju i milana pročitaj im ovo i svima se u naše ime izvini jer nikome nisam Pisala ustvari i sada ti ovo pišem noću u 12 i petnaest pročitaj im ovo pismo pa će oni biti srećni jer znam da me vole a ujki reci sada kada sam već udata žena da nisam balavica i da sam ovaj brak shvatila stvarno ozbiljno i da mi je muž vredan i pošten na prvom mestu imamo iste ciljeve u Životu i želje i reci mu da će imati gde da dođe kada budemo prešli za Pančevo
pozdravite opet tetka Malvinu i recite joj da sam srećna i da i njoj želim sreću i zdravlje Poz. Miru Olgu Čika Žiku bisu Nunu poz. Ujka Misu i dragana
snežo molim te uzmi papir i marku od 130 star. din. i pošalji jedno pismo voli te tvoja seka puno u Septembru dolazimo pazi na rajka ipak je on mali čuvajte mi jasu budite svi Srećni jer sam i ja Samo mi je teško što vas Nema da me vidite kako sam srećna
moj Muž je divan on želi da uvek budem srećna da ne osetim da nisam više sa vama draga mama puno te volim nemoj mnogo da se mučiš budi mi lepa nemoj da stariš Rajko pazi se budi dobar nemoj da me sekiraš tebi će dada da kupi nešto Najmodernije
Vole vas Verica i Zoran pišite odmah na adresu nije moja rekla sam vam da sam u hotelu dobiću pismo samo stavite za Vericu i ne brinite

Hotel “Ritz”
za Vericu Milanković
NJIEN 2 Reon
Spigengasse 34


draga verice i zorane dobila sam vaše pismo u kome mi pišeš kako vam je i da si se zaposlila nisam mogla odmah da odgovorim jer mi naočare nisu bile gotove pale su sa kredenca srušila je jasa pa su bile na popravci čekala sam da se poprave nekoliko puta sam išla a i ram je naprso pa sam sve morala da menjam i doktora da pitam za staklo a sada je dobro sneža nije bila tu da mi piše vratila se kod pere pomirili su se a ja više volim sama i sada ti pišem da znaš da ne brineš da li sam dobila od tebe pismo i da znam gde si i da si dobro
kažeš muž ti je dobar znam ja zorana još dok je dolazio kod nas čuvaj ga kad je tako sine
verice čedo majkino brinem sine daleko si dobrih ljudi ima malo pazi ti njega i on će tebe i kad noću idete negde u bioskop i u kafanu obuci onaj džemper što ti je majka plela on je od vune u njemu je toplo da ne nazebeš kaže malvina tamo nije kao kod nas da je tamo hladno i leti i zimi
dolazio nam je stole naš bivši komšija sin milicionera avrama što se preselio u bagremar na odsustvo je pita za tebe a ja njega pitam kako je sine tamo mislim na vojsku tetka daro dobro je kaže a vidim tužan je kao da ima grip malo priča pa ućuti pitam ga koliko još imaš da budeš mnogo mnogo tetka daro kaže ali i to će da prođe važno je da je mir u narodu a ja se mislim kako će naš rajko još malo pa će i on kad mora šta će
verice zlato moje kažeš da si dobro sine neka sine ima boga uvek je tvoja majka govorila i jeste tako budi valjana pametna štedi pare to što ti je svekrva kupila čuvaj pazi se da budeš srećna ti i tvoj muž tvoj otac je isto tako bio dobar i vredan ali bog je hteo da ga uzme nevalja kad je čovek sam kad ne radi i nema kuću ko da je papir na ulici vetar može da ga oduva poštuj poslovođu nezakašnjavaj na poso sve što ti kažu uradi čuvaj svoj obraz ljudi nisu dobri ni iz komšiluka a ni tuđi nisam te dobro razumela za onaj prater tako si napisala neznam šta se tamo radi kad svako popodne tu ideš rajko je pao na popravni fizika mu nikad nije išla ni od ranije rekla sam mu da nećeš ništa da mu kupiš ako ne položi dobar je sluša me sve ali taj predmet je težak videla sam knjigu ništa nerazumem
zaga i jasa su otišle u nedelju ispratila sam ih na autobus sada sam sama ustanem kuća prazna pusta skuvam kafu i pijem je sama idem na poso vratim se pa mi je teško upalim radio krči onaj majstor nam je džabe uzo pare pre sam kad je bio dobar slušala vesti i kako će sutra vreme a jasa viče ćuti pile nanino da nana malo čuje ali me ona ne sluša samo idem kod malvine i kod sretenke da gledam televiziju kad smeta mi kad sam sama juče sam bila kod sretenke njen sin ima ćerkicu prohodala je ali stalno pada
vreme je lepo izvadila sam luk iz bašte i krompir ima za jedan džak bolje i to nego ko kod malvine ona više ne može da kopa čitala sam joj tvoje pismo plakala je puno te pozdravila i rekla mi kad ti pišem da to stavim od srca želi da budeš uvek ovakva svima sam pročitala tvoje pismo miri olgi bisi nini ujki kažu da moraš mnogo da se paziš i čuvaš ljilja hoće neke lekove za jetru da joj pošalješ ona kaže da misli da tamo postoje jer u tim zemljama ima svačega još bi ti tvoja majka pisala ali kraj je pisma nema više gde da stane mnogo te ljubi tvoja majka pozdravi zorana pazi na zdravlje zbogom.